Espanja,  Ulkomaat

Barcelona City Tour – näin näet suurkaupungin päivässä!

YHTEISTYÖSSÄ: RISTEILYKESKUS

Kun Välimeren risteilymme oli saavuttanut päätesatamansa eli Barcelonan, oli meillä jo samana iltana lento takaisin kotiin. Koska itse en ollut Barcelonassa aikaisemmin käynyt, halusin tietysti ehtiä näkemään kaupunkia mahdollisimman paljon. Valinta sen suhteen, miten tämän käytännössä toteuttaisimme, ei ollut vaikea. Me päätimme lähteä kiertämään kaupungin kiertoajelubussilla!

*Vinkki: Barcelonan satamassa laivasta poistuttuamme jätimme matkalaukkumme Bags & Go palvelun huomaan, josta ne toimitettiin suoraan lentokentälle meitä odottamaan. Todellakin kätevää!

Kaikki, jotka ovat joskus matkustaneet vähänkään isommassa turistien suosimassa kaupungissa, ovat varmasti nähneet punaisia kaksikerroksisia busseja, joilla kiertoajeluita tehdään. Bussit toimivat hop on – hop off periaatteella, mikä tarkoittaa sitä, että reitin varrella bussista voi jäädä millä tahansa pysäkillä, kierrellä paikkoja rauhassa ja nousta sitten taas takaisin bussiin, ja jatkaa kohti seuraavaa kohdetta. Barcelonassa tällaiselle ajelulle pääsee Barcelona City Tourin kyydissä. Yhden päivän lippu bussiin maksaa 30€/hlö.

Barcelona City Tourilla on kaupungissa kaksi eri reittiä; oranssi läntinen reitti ja vihreä itäinen reitti. Bussiin ostettu lippu käy näistä kumpaankin eli halutessaan reitit voi ajaa läpi vaikka molemmat kokonaan.

Ja tässäpä nyt sitten meidän kokemuksia Barcelonasta ja tarkemmin juuri tältä kierrokselta.

Me aloitimme matkamme tuolla oranssilla reitillä, koska yksi sen pysäkeistä, World Trade Center, oli ihan tuon risteilyterminaalin edessä. Eli tällä reitillä aloittamalla pääsimme käytännössä kävelemään suoraan laivasta bussiin. Ja tämä toki sopi meille vallan mainiosti.

Vaikka tuon oranssin linjan reitin varrella ei ollut mitään niistä kohteista, joissa itse halusin käydä, ja vihreän linjan pysäkille päästäksemme jouduimme olemaan kyydissä lähes koko pitkän reitin ajan, ei tämä silti yhtään haitannut. Kivaahan se oli kuitenkin kaupungin näitäkin osia nähdä ja sään suosiessa tuolla kakkoskerroksen avo-osastolla pitkin kaupunkia huruutella.

PYSÄKKI 1: LA PEDRERA

Ensimmäinen pysäkki, jossa oranssilta linjalta voi vaihtaa vihreälle, on La Pedrera. Ja tuohan on Antoni Gaudin suunnittelema rakennus, oikealta nimeltään Casa Mila.

Rakennuksen julkisivu on aaltoileva ja aikanaan paikalliset pitivät sitä niin rumana, että kutsuivat sitä nimellä La Pedrera, joka puolestaan tarkoittaa kivilouhosta.

Minä tykkäsin kyllä, mutta sisälle saakka emme innostuneet.

PYSÄKKI 2: CASA BATTLO

Heti seuraavan pysäkin kohdalta löytyy Gaudin toinen mestariteos Casa Battlo, joka onkin sitten ihan todella vekkulin näköinen!

Varmasti hauskin rakennus, mikä vastaan on tullut! Ihan kuin suoraan satukirjasta.

Myöskään tänne emme jaksaneet sisälle saakka, koska aika oli rajallinen. Mutta tuolla ulkona sitten niska vääränä muiden kanssa ihasteltiin!

PYSÄKKI 3: PLACA DE CATALUNYA

Numeroin tässä postauksessa pysäkit siinä järjestyksessä kun me niissä kävimme, joten reitin oikeita pysäkkinumeroita ne eivät siten vastaa.

Meidän pysäkki numero kolme oli oikeasti molempien reittien virallinen aloituspysäkki eli numero yksi. Ja tuossa kohdalla on Placa de Catalunya.

Tästä ei oikeastaan muuta sanottavaa ole kuin se, että tätä pysäkkiä kannattaa välttää bussin kyytiin nousemisessa. Me itse nimittäin kävelimme tänne tuolta Gaudin teosten ääreltä ja löysimme edestämme koko reitin toiseksi pisimmän jonon. Ilmeisemmin moni aloittaa bussin kierroksen juuri tästä, vaikka kyytiin voi siis myös ensimmäisellä kerralla nousta mistä pisteestä tahansa.

PYSÄKKI 4: BARCELONETA

Tuossa jonossa aikamme hikoiltuamme pääsimme jatkamaan bussin kyydillä takaisin kohti rantaa. Matkan varrella monikin stoppi olisi näyttänyt todella kivalta, mutta itse halusin suoraan Barcelonetaan. Eli siis rannalle tietenkin!

Vaikka lämpötila Barcelonassa ei ainakaan ennusteen mukaan kovin paljoa päälle 20 astetta ollut, niin kaupungissa oli ihan todella kuuma auringon porottaessa täydeltä terältä. Niinpä olikin jo mukavan virkistävää päästä takaisin meren äärelle hieman happea vetämään.

Ja täällähän minä olisin sitten helposti viihtynyt pidempäänkin! Kaunis ranta ja alue kaiken kaikkiaan.

Suositus myös Silvestre ravintolalle, jossa poikkesimme pienellä huikopalla sangrioineen. Hinnat ei varmaankaan juuri alueesta johtuen olleet ihan ne maltillisimmat, mutta pidimme kyllä kovasti ja myös palvelu oli todella hyvää.

PYSÄKKI 5: SAGRADA FAMILIA

Nähtävyys, jonka näkemistä odotin ehkä eniten, oli tietenkin kuuluisa Sagrada Familian kirkko. Valitettavasti joudun kuitenkin sanomaan, että jos et aio mennä kirkkoon sisälle, jätä tämä stoppi kokonaan väliin. Kirkon näkee bussin kyydistä paljon paremmin kuin kadulta ja jono takaisin bussin kyytiin on TODELLA pitkä. Väkeä kirkon ympärillä pyörii muutenkin melkein ahdistavan paljon.

Tämä oli pettymys.

Jos taas aiot sisälle saakka, varaudu massiiviseen ruuhkaan.

PYSÄKKI 6: PARK GÜEL

Viimeinen stoppi, jossa bussin kyydistä kadulle jalkauduimme, oli Park Güel, joka myöskin on yksi Gaudin suurista töistä.

Tämän pysäkin kohdalla on hyvä huomioida, että siitä mihin bussi jättää, on vielä ihan kunnon jalkapatikka ylämäkeä ylös puistoon. Me emme tätä tienneet, kuin ei myöskään moni muu pysäkillä pois jäänyt. Sen verran tiukka tuo nousu kuumassa oli, että melkein olisi tehnyt mieli jättää homma kesken.

Lopulta kuitenkin pääsimme perille saakka, mutta totesimme, ettei puiston maksulliselle puolelle ollut järkevää mennä, koska emme sitä enää kiertää olisi jaksaneet.

Väsyneinä ja kuumuudesta hikisinä teimme pikaisen kierroksen ilmaisella puolella ja suuntasimme takaisin alas. Puiston hienoimmat teokset jäivät siis näkemättä, mutta näköala kaupunkiin oli todella kaunis!

Tämän pienen puistopiipahdukseen jälkeen huruuttelimme takaisin keskustaan, jossa söimme vielä illallisen ennen lentokentälle lähtöä.

Kuten kuvista näkyy, niin ihan kivasti ehdimme näin vajaassa päivässä paikkoja näkemään. Ja varsinaisten nähtävyyksien lisäksi kaupunkia muutenkin hyvin laajasti bussin kyydissä.

Barcelona City Tourilla kaupungin kiertäminen on helppoa ja paikasta toiseen pääsee siirtymään mukavasti ilman, että tarvitsee kokoajan selvittää julkisen liikenteen reittejä tai aikatauluja. Tämä vaihtoehto oli ennen kaikkea vaivaton ja sopi erinomaisesti tilanteeseen, jossa aikaa on rajallisesti, mutta silti haluaa nähdä mahdollisimman paljon. Ja vähällä vaivalla.

Suosittelen kaikille muillekin tosi-turisteille!