All Inclusive,  Kroatia,  Ulkomaat

Sensimar Makarska – aamiainen vai all inclusive?

Hotelli Sensimar Makarska tuli muutoin esiteltyä edellisessä postauksessa ja nyt sitten juttua hotellin ruokapuolesta. Tässä kohdin on kyllä paikallaan varoittaa, että postaus saattaa aiheuttaa vakavaa ruokahimoa!

Kaukomatkoilla olen usean kerran majoittunut all inclusive hotellissa, mutta Euroopassa sellaiseen majoittuminen ei ole tullut mieleenkään. Eikä ensin tullut tälläkään kertaa, sillä ravintola/ruokamuistot Dubrovnikin reissulta olivat ihan huiput! Mutta. Igranen kylän ravintolatarjonta on valitettavasti ainakin vielä varsin heikko ja sen vuoksi me sitten kuitenkin otimme all inclusive paketin loman kahdelle viimeiselle päivälle. Tässä kohdin matkan retket oli retkeilty ja tiedossa oli kaksi kokonaista päivää hotlalla, ja Igranen ravintolatarjontaan tutustuttu ihan riittävästi. Upgreidaus all inclusiveen oli meidän loman aikaan tarjouksessa ja maksoi 36 euroa päivä per pää. Normaalihinta korotuksella on 45 euroa.

Aloitetaan sitten aamiaisesta. Se, kuten muutkin buffet ateriat, tarjoillaan kivassa Mare ravintolassa, josta aukeaa upea merinäköala. Pöytiä ravintolassa on sekä sisällä että ulkona ja lienee sanomattakin selvää, sään salliessa kannattaa ehdottomasti ruokailla ulkona.

SAM_1880 SAM_1883SAM_1889

Aamiainen Sensimar Makarskassa oli yksi parhaista, ikinä. Oikeasti. Täältä löytyy kaikki hotelliaamiaisen perusjutut runsain valikoimin, mutta sitten vielä todella paljon kaikkea muutakin. Ja ennen kaikkea, ruoka oli hyvää ja laadukasta. Ja kauniisti katettu. Tavallinen kahvi ja tee tarjoiltiin aamiaisella pöytiin, erikoiskahvit sai koneesta ja myös isompi teevalikoima löytyi. Aamulla ravintolan paistopisteeltä sai munakasta valitsemillaan täytteillä tai sitten ihan vaan oman toiveen mukaan paistettuja munia. Lettupistekin löytyi ja monen moiset hillot ja lisäkkeet. Jos itse ei jaksa tehdä leipää, löytyy niitäkin valmiiksi täytettynä. Kuin myös tuoreita ihania muffinsseja ja muita leivonnaisia. Ja sitten vielä paljon kaikkea muuta. Oma suosikki oli munakkaiden lisäksi ihanat tuoreet smoothiet. Kuin myös tietysti kuohuviini, jota oli tarjolla ihan joka aamu! Näin ne aamut pitäis lomalla aloittaa aina! Vodkaa oli tarjolla myös, mutta se ei ihan vielä tähän aikaan aamusta pudonnut! (Paitsi meidän seurueen pojille kyllä!) Kuohuvasta sai myös halutessaan tehdä Mimosan ja vodkan ohessa oli tarjolla Bloody Mary lisukkeet. Että tällaisia aamiaisia aikuisten hotellissa! Yhtenä aamuna me muuten lähdettiin liikkeelle jo niin aikaisin, ettemme ehtineet aamiaiselle. Kävimme tästä sanomassa respassa edellisenä iltana ja aamulla saimme sitten pienet eväskassit mukaamme. Eli no problem tämäkään.

SAM_1410 SAM_1885SAM_1415 SAM_1875 SAM_1878SAM_1404SAM_2006

Kahdelle viimeiselle lomapäivälle me siis otimme tuon all inclusive paketin ja näinä päivinä söimme hotellilla myös lounaan ja illallisen. Lounaalla Mare ravintolan pöytiin oli katettu viinilasit ja juomat tarjoiltiin pöytiin. Jos viini ei maistu, voi ruokajuomaksi tilata tietysti muutakin. Lounaalla tarjolla oli alkuun mm. salaatteja, leikkeleitä ja juustoja. Lämpimistä ruuista löytyi mm. pitsaa ja pastaa. Ja sitten oli tietysti jälkkäreitä jäätelöstä kakkuihin ja hedelmiin! Hyvin maistui lounaskin, vaikkakin itse olisin kaivannut lämpimien ruokien suhteen jotain hieman enemmän.

SAM_1953SAM_2035SAM_1956 SAM_2020 SAM_2022 SAM_2027

Illallisella valikoima oli lounasta runsaampi ja paistopisteetkin olivat taas kehissä. Pöytiin oli ilmestynyt valkoiset pöytäliinat ja juomat tietysti tarjoiltiin edelleen pöytiin. Asia, jota en ihan ymmärtänyt oli se, että illalla ravintola oli valaistu todella kirkkain valoin. Miksi? Itse olisin kaivannut hieman tunnelmallisempaa valaistusta enkä usko, että kovin moni muukaan noista valoista varsinaisesti tykkäsi. Eli jos joku siellä hotellin päässä tätä sattuisi lukemaan (ja ymmärtämään), niin tässä yksi kehitysvinkki. Kuten lounaallakin, oli myös nyt alkuun tarjolla mm. salaatteja, leikkeileitä ja juustoja, ja isompi valikoima. Muhun on selkeästi helppo tehdä vaikutus kaikilla pienillä piperryksillä ja tykkäsin erityisesti pieniin kippoihin valmiiksi annostelluista salaateista. Ja toki myös muista ihanista yksityiskohdista. Lihan ystävänä illallisilla mulle maistuivat etenkin paistopisteen antimet, joissa toki oli tarjolla myös kalaa ja muita mereneläviä. Mikään varsinainen jälkiruokien ystävä mä en sen sijaan ole, mutta eihän täällä näitä kauniita herkkuja vaan voinut vastustaa! Loman viimeisenä iltana eli torstaina oli Mare ravintolassa juhlaillallinen, jonne maksua vastaan olivat tervetulleita myös muut kuin all inclusive asiakkaat. Yhtään en kyllä tiedä, paljon tuo illallinen olisi maksanut, sori! Mutta siis tämä tiedoksi, jos all inclusive ei innosta, mutta haluaa kerran syödä täälläkin. Ruuan suhteen tuo juhlaillallinen ei kovin paljoa edellisestä illasta poikennut, mutta alkuun tarjottiin shamppanjaa ja pöydissä oli hieman hienompi kattaus, ruuan esillepanoon oli myös panostettu vielä astetta enemmän. Myös vierailta toivottiin parempaa pukeutumista, mutta ihan kaikenlaisissa asuissa tuolla ihmiset ruokaili eikä itselläkään mitään kovin ihmeellistä ollut päälle laittaa, kun emme tähän etukäteen olleet varautua osanneet. Ja oikeastaan täytyy sanoa, että meille ehkä enemmän ”juhlailta” oli tätä edellinen ilta, kun saimme aloittaa illan kuunvalossa hotellin edustalla uineita delfiinejä ihaillen. Ihan täydellistä! Shamppanjaa saa kyllä kotonakin, mutta tällaisia hetkiä ei rahalla voi ostaa.

SAM_1980SAM_1973 SAM_1985 SAM_1986 SAM_2048 SAM_2049SAM_2051SAM_1988SAM_2047SAM_2044SAM_2043

Lounaan ja illallisen lisäksi all inclusive pakettiin kuuluu yksi illallinen hotellin a la carte ravintolassa, paikalliset alkoholijuomat. iltapäivätee, yöllinen välipala, lounas boxi, allasbaarin välipalat, viinimaistajaiset ja minibaari. Minibaariin kuului cokista, fantaa, olutta, mehua, vettä sekä kuplilla että ilman ja lisäksi suklaata, keksejä ja suolatikkuja. Viininmaistajaiset jäi meiltä väliin eikä tuota a la carte ravintolaakaan testaamaan ehditty. Myöskään lounasboxista ja yöllisestä välipalasta ei ole mitään hajua. Iltapäiväteellä näytti tarjolla olevan pieniä makeita herkkuja.

Nuo juomat me sen sijaan ehdittiin testaamaan hyvin. Todella hyvin! Mutta ei liian, kuten muutamalle muulle hotellivieraalle näytti käyneen… Alkoholijuomia hotellissa saa aulan Martini Barista sekä kahdesta allasbaarista. Me kävimme päivisin läpi altaan drinkkilistaa, jolta kaikki juomat kuuluivat pakettiin. Ilman pakettia yhden drinkin hinta oli noin kuusi euroa. Juomat siis sekoitettiin paikallisista juomista eikä niitä sen kummemmin ylistää voi vaikkakin ihan juotavia olivat. Ja jotkut ihan hyviäkin. Yllättäen paras oli jälleen kerran GT. Plussaa tulee siitä, että täällä viinaa ei laitettu valmiisiin hilesekoituksiin vaan drinkit tehtiin kunnolla alusta asti. Toki tämä sitten taas teki hommasta aika hidasta, mutta eiköhän nuo baarimikot hieman nopeimmiksi kehity kauden edetessä! Iltaisin me sitten taasen nautittiin tuon Martini Barin antimia ja mun ehdoton suosikki oli vadelmamartini, jonka varsinaista nimeä en nyt muista. Mutta hyvää oli! Ja myös espressomartini maistui hyvin! Martini Barissa osa juomista kuului paketin hintaan, osasta piti maksaa, vaikka all inclusive olikin. Toki hinta oli pienempi kuin ilman pakettia. Ja siis nuo martinit kuuluivat hintaan kyllä. Ja GT!

SAM_1061

Kannattaako all inclusive sitten ottaa? Se tietysti riippuu siitä, millaisen loman aikoo viettää. Jos aikoo reissata paljon niin kuin me, niin sitten kannattaa miettiä. Jos taas viikon tai kaksikin viettää pääsosin Igranessa, niin suosittelen kyllä. Ja sittenhän on tämä välimalli kuten meillä. Meille all inclusiven ottaminen loman loppu päiville oli todellakin oikea ratkaisu, alkulomasta se taas olisi mennyt aika lailla hukkaan. Ruuista lounas jätti hieman toivomisen varaa, mutta muuten olin tyytyväinen. Valikoima ruuissa täällä ei ollut lähelläkään samaa luokkaa kuin vaikkapa Karibian isoissa resorteissa tai risteilijöillä, mutta kuten usein, laatu korvasi määrää. Isoin harmitus meidän kohdalla oli se, että viileästä säästä johtuen me söimme ulkona ainoastaan kerran emmekä siten päässeet ihan täysillä nauttimaan noista Maren upeista merinäköaloista. Ja muutenkin, onhan se ulkona syöminen aina kivempaa kuin sisällä. Mutta tällä kertaa näin, molempi parempi joka tapauksessa silti!